Woensdag 20 mei 2026 vond, op initiatief van coöperatie Lijnspel, ondernemersvereniging ON12 en Ondernemersfonds Heerlen, het symposium Kiemkracht plaats bij de Open Universiteit. Rond de 100 genodigden bedachten hoe een gebiedscoöperatie bij kan dragen aan het verdienmodel van de regio. Voor een uitgebreid videoverslag klik hier.
Stevige bezetting
Toespraken gaven Roel Wever en Rianne Letschert. In het panel zaten Kees van den Berg (directeur nieuwe nor), Casper Gelderblom (wethouder Heerlen), Jaimy van Dijk (wethouder Brunssum), Nicole Ummelen (bestuursvoorzitter OU) en Igor Soons (voorzitter ON12). Dagvoorzitter was Bas van Mulken.
Valide verdienvermogen
Na de paneldiscussie gooide Jan Jonker op amusante wijze de knuppel in het hoenderhok. “Ophouden met kleppen”, stelde hij. Hij pleitte voor een focus op een valide verdienvermogen voor de regio. Daartoe zou elke aanwezige zich de vraag moeten stellen: “Wat draag ik zelf bij aan het collectief?”.
Toogdialoog en meer
Als afsluiting vond de voor coöperatie Lijnspel inmiddels typerende toogdialoog plaats. Deze leverde de nodige nieuwe aanknopingspunten op. Binnenkort volgt hiervan een uitgebreid verslag. Volg de ontwikkeling van de gebiedscoöperatie verder op: https://gebiedscooperatieparkstad.nl/

